fredag 22. oktober 2010

Lightning Mc Queen


Minstegutten i familien fyller 4 år i morgen og det er duket for fest.

Han ønsket seg mer enn annet Lynet til mammaens store skrekk.
Lynet har utrolig mange detaljer og ettersom jeg har 3-4 andre kaker som skal lages så er det ikke all verden av tid man har for detaljerte kaker som dette.

Så jeg har laget Lynet enkel og noen detaljer er rett og slett ikke med.

Jeg starter med en sjokoladekake med smørkrem.


Halve kaken skal være lyseblå og halve lysebrun så dekk kaken først med en av fargene. Men husk bare på halve kaken slik:



Dekk så den andre halvdelen med brunt. Når du skal farge blått og brunt kan det være en ide å kjevle ut marsipanen før den er helt blandet. Da får du en veldig tøff effekt på kaken.



Selve bilen lynet er et puslestykke satt sammen av flere deler.

En mer detaljert beskrivelse på puslekake finner du her.

Det du trenger er et ark med bildet printet på.

Jeg brukte dette bildet. Klipp alle bitene og fordel de slik at det blir som et puslespill. Jeg har tegnet over arket på et bakepapir for å slippe at papiret setter seg fast når jeg legger det oppå for å skjære rundt ;)



Legg så bit for bit ved siden av hverandre til du har puslet hele bilen. Dette kan jeg ikke forklare bedre enn at jeg bare sier: Prøv dette hjemme det er ikke så vanskelig. Begynn med en enkel figur første gangen.




Tegn på bakepapiret hvor ruten og lys skal være og skjær dette forsiktig ut.



Slik ser det ut underveis ;)



Legg Lynet oppå kaken.




Stikk ut like mange stjerner som bokstaver i navnet til bursdagsbarnet og lim på bokstavene.



Pynt med steiner og gress. Gresset kan du lage ved hjelp av en hvitløkspresse.



Kaken er ferdig til servering ;)

Ønsker dere alle en riktig god fredag videre ;)

Hilsen Anne Brith

1 kommentar:

  1. Så flott kake! Gleder meg til å smake ;)
    I dag fikk jeg beskjed om at eldstemann her også vil ha Lynet-kake til bursdagen sin. Da sa jeg at det klarer nok ikke jeg å lage, gitt.. ;)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)