onsdag 20. oktober 2010

Krone


Denne kaken har jeg hatt lyst til å lage helt siden jeg så noe lignende på nett.
Ja jeg må nok skuffe dere alle...de fleste av mine kaker har jeg hentet inspirasjon fra det oh så store internett.

Selv om man lager lignende kaker som andre har laget så får man et eget særpreg på dem og det er ingen i kakeverden som "eier" et design:)
Bortsett fra Disney og lignende men jeg har heldigvis ennå ikke fått noe bot for å produsere noe fra Disney ;)

Denne kaken som alle andre kaker er en sjokoladekake trukket med sukkerpasta.

Start med en rund sjokoladebunn.




Kaken skal "deles" i tre men bare fylles i ett lag. Dvs tenk deg at du skal dele denne kaken i tre deler og del den underste delen. Dvs at den øverste delen da er 2/3 av kaken og underkanten er 1/3



Stikk så 12 tannpirkere i hvert klokkeslett.



En tannpirker i midten :)



Skjær så kaken ned fra midten og ut mot tannpirkeren slik du ser på bildet.



Slik:)

Hopp over neste klokkeslett og kutt 5 like deler til :)



Legg så de avskjærte bitene oppå de andre delene slik:



Fyll kaken med ønsket fyll. Jeg har brukt sjokolade smørkrem og bringebær ;)



Jeg smører da et lag med sjokoladkrem og legger frosne bringebær oppå ... mmm kombinasjonen mellom bringebær og mørk sjokolade i en sjokoladekake er nydelig ;)


Legg den store dele oppå  slik og dekk det hele med smørkrem.



Rull ut sukkerpasta til sidene og legge det på kaken.



Jeg har brukt en mønsterpinne for å få et fint mønster i men etterpå fant jeg ut at jeg rett og slett ikke skulle ha gjort dette da det gjør det å pynte kaken videre veldig vanskelig for man kan rett og slett ikke røre printet etterpå.



Klipp av overflødig marsipan.



Rull ut lokket og legg dette oppå:


Klipp også dette til og legg på en bord. Dette kan være perlebord eller tvinnet bord. Jeg sprøytet en bord ;)



Lag så pynten. Jeg har rett og slett bare brukt en kvass kniv ot laget den slik som på bildet:


Rull den mot hverandre og lim på hver kronetopp:

Pynt med knapper. Jeg har stukket de ut ved hjelp av en stor sprøytetipp:)



Pynt med bord også oppå så er kaken klar til servering.





Jeg har også hatt litt sparkling dust på for å få den litt glitrende.

Denne kaken kan fint brukes til dåp eller bare til bursdag.  Jeg synes det er en megaide :)

Ha en fortryllende dag videre ;)

Hilsen fra Anne Brith

8 kommentarer:

  1. Herlighet, du er kreativ du. Kjempeflotte kaker, og tusen takk for at du deler. Legger deg i blogglisten min, om det er greit.

    SvarSlett
  2. Tusen takk hyggelig kommentar ;)
    Selvfølgelig er det greit.

    Flott blogg du har også da ;)

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  3. Genialt!!
    Kjempefin kake :D Dette må jeg teste ut en dag :D

    SvarSlett
  4. Du er et unikum på kaker, Anne Brith!! Så gøy at du er tilbake i kakepyntemodus!! Flott blogg du har laget deg!!

    SvarSlett
  5. Den var kjempefin! Blir notert i bakhodet!

    SvarSlett
  6. Så flott kake! Jeg har lånt ideen din, og laget min egen variant, håper det er greit...

    http://anetteskaker.blogspot.no/2013/06/kronekake.html

    Anette;)

    SvarSlett
  7. Wow! Hvordan lager Mann kaken, trenger mann spesiell oppskrift for at den skal bli så fast?

    Frøya;)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)