søndag 17. oktober 2010

Kake med miniroser


Jeg er utrolig glad i pastelfarger og lager helst kaker som er litt feminine om ikke andre har spurt om noe annet. Synes at en kake som ikke er til en spesiell begivenhet kan matche både interiør og personen som lager kaken.

Egentlig er jeg ikke så glad i å spise kaker og en sukkerbunn med søtt fyll blir ofte "too much" for meg og jeg leter derfor hele tiden etter kaker som er gode og friske på smak.

Det nyeste innenfor kakeverden er kaker som også ser stilig ut innvendig. Det betyr at når man skjærer i kaken så ser man noe annet enn man normalt gjør. Da gjør du følgende:

Lag en sukkerbunn og en sjokoladesukkerbunn ( eventuelt en luftig sjokoladekake) Del begge kakene i 3 og bytt midterste del med hverandre slik at den ene kaken har 2 sjokolade og 1 sukkerbunn og den andre har 1 sjokoladebunn og 2 sukkerbrødbunner.



Fyll kaken. Jeg har valgt å ha bringebærmousse i det underste laget og smeltet sjokolade i krem i det øverste laget. Mmmm jummy det er en super kombinasjon fordi bringebær og sjokolade er en uimotståelig smakskombinasjon!


Ha krem oppå kaken og bruk en deigskrape til å jevne ut sidene.


Legg lokket på kaken og stryk det nedover. Jeg har brukt det man kaller en smoother på for å få det jevnt og det er en god investering dere! Koster ikke mer enn maks 100.- og det er nok det verktøyet jeg ikke klarer meg uten.

MEN før jeg fikk meg denne så brukte jeg en melispakke :)



Skjær bort overflødig marsipan.


Lag små lyseblå og vhite striper på halvparten av kakehøydenx 1 cm og lim dette på med vann rundt kaken.


Sprøyt ut en liten perle med royal icing på hver skøyt. Jeg har brukt tip nummer 2 her.


Lag miniroser. Dette er små biter a 2x 0,5 cm som er kjevlet ut. Jeg trykker de litt flate på tuppen med en balltool men du kan også bruke en skje.



Rull rosen slik at den ser slik ut.


Lim tre og og tre roser på kaken og pynt eventuelt med blader rundt hver roseklynge.

Slik ble den:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)