mandag 25. oktober 2010

Flytende fondant


Flytende fondant er en glasur som man heller over porsjonskaker eller som man dypper cupcakes oppi.

Flytende fondant er søtt men smaker ikke så søtt om man aprikoterer kakestykkene først. Å aprikotere noe betyr kort fortalt å smøre kokt aprikossyltetøy som et lag på kakestykket før man dypper det i den flytende fondanten.

Denne glasuren liker jeg selv veldig godt på cupcakes fordi den rett og slett har en nydelig glans og er god på smak.

Jeg har oversatt oppskriften fra en amerikansk side så tilgi meg for litt rare mål :)

Flytende fondant:

400 g sukker
118 g vann
160 g glukose ( eller hvit svensk sirup)




Vei opp alt og ha dette i en stor kasserolle. Rør forsiktig rundt og sett en plate på fullt.
Sett kasserollen oppå platen. Det som er viktig nå er at alt varmes opp så hurtig som mulig til 114 grader.

Ikke vær redd for å ha på all varmen. Ikke rør for mye og pass på at sukkeret ikke blir brunt.

Jeg har gjort dette en gang før hvor jeg fikk brunt sukker men da satt jeg kasserollen på plata fra starten. I dag satt jeg den oppå da jeg så at plata var gloheit ;)

Dette skal da varmes opp til 114 grader eller det som kalles "soft ball stage" ( Soft ball stage= når du kan ta en del av massen og hive den i et glass vann og det blir en soft ball ut av det )

Et slikt sukkertermometer koster kr. 100.- på panduro ;)

Når massen har nådd 114 grader så tar du alt av varmen og heller det oppi en stålbolle. Her skal massen hvile til den når 60 grader. VÆR FORSIKTIG massen er lett å brenne seg på!


Når massen har nådd 60 grader kan du begynne å mikse den i mikseren. Nå må du for all del ikke mikse på høyeste hastighet. Da kan mikseren din bli ødelagt. Miks på laveste hastighet og stå ved mikseren HELE TIDEN!!

Etter en stund blir massen tykkere og helt hvit. Da skal du stoppe maskinen og ta den ut.



Legg fondanten i en plastpose og la den hvile over natten.



Jeg synes kanskje oppskriften ble litt vel liten så jeg oppfordrer å doble denne oppskriften når du først skal lage flytende fondant.

I ukene fremover vil jeg lage en del ting hvor dere vil se at jeg bruker fondanten.

Selv om dette kanskje ser litt vanskelig ut så er det kun et sukkertermometer og glukose ( kan kjøpes på cacas.no fra merket Wilton) som trengs for å få en deilig glasur.

Her er noen bilder av ting jeg har laget med flytende fondant:


 Og her :




Ha en fantastisk kveld alle sammen!

Vennlig hilsen

Anne Brith

6 kommentarer:

  1. Flott oppskrift, men den ser jo ikke flytende ut? Hvordan blir den når den har ligget til neste dag, har du bilde av det, og bilde av når du dypper cupcakes i fondanten? Veldig nyskjerrig her... hehehe... :o)

    SvarSlett
  2. Nei Tonje den er ikke flytende når den er kald. Den må varmes opp først. Sorry skal komme med en beskrivelse på hvordan man pynter cupcakes med flytende fondant.

    Den ligger i skapet til i morgen nå og så skal jeg ta den frem og vise.... så dette er egentlig PART1....PART2 kommer i morgen...sorry for dette...skulle sagt ifra hihi


    Klem Anne Brith

    SvarSlett
  3. Gleder meg til Part2 Dette må prøves :-) Blir jo bare så fint med denne glasuren.
    Skal i gang igjen til helgen med div. bakst til bursdag og tar i mot all insirasjon jeg kan få :-)
    Ha en finfin dag!klem Gro

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å se fortsettelsen ;) Takker for flott inspirasjon, du er flink :D
    ps, det gjør jo ingen ting at du ikke skrev noe om det, bare jeg som lurte litt :)

    SvarSlett
  5. Finner ikke glukose på nettbutikken hos Cacas?? heter det noe annet?

    SvarSlett
  6. Takk for en fin og nyttig blogg! Hvordan varmer du opp fondantmassen før du skal dyppe muffinsene i den? Etter som jeg skjønner er druesukker det samme som glukose, kan dette brukes?

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)