torsdag 28. oktober 2010

Cupcakeskole 1 - Utstyr jeg trenger


Jeg har nå fått mange spørsmål fra dere om hvordan jeg lager mine cupcakes eller muffins som noen også velger å kalle det.

Denne første delen omhandler forberedelser og tips til hva jeg mener man burde ha i hus for å lage smashing cupcakes.

Bakeformer:


Det er ikke meningen at man skal lage cupcakes i kun papirformer. Det som skjer da er at røren flyter over og formen blir ikke rund.

Papirformene er som regel ikke sterke nok til å holde røren på plass og la deigen reise seg opp etter papirveggen.

For å få et perfekt resultat trenger du disse formene. Jeg bruker en vanlig form, en miniform og en høy. Den høye er kjøpt på Ikea.

Papirformer:



Jeg kjøper som regel ikke mine papirformer på Rema 1000 og andre dagligvarebutikker.

Hvorfor? Fordi at de er ikke fettfrie nok. Ofte kommer fettet gjennom papiret og det ser mindre lekkert ut rett og slett.

Jeg ser ofte etter papirformer som er litt tykkere. Cacas har fine former men det finnes en haug av butikker som selger disse.

Så finnes det også noe som heter cupcakewrappers. De er helt nydelige og jeg skal komme med en beskrivelse av disse. De lages selv hjemme ;)

Annet utstyr:




Jeg bruker kun 4 forskjellige tipper eller tyller som konditorer kaller det.

1. Stjerneform 1M fra Wilton
2. Stjerneform 2D fra Wilton
3. Rund tip 12 fra Wilton
4. Round tip 1A fra Wilton

Når dette er sagt så har tupperware en herlig sprøytepose og flotte plasttipper. Så den kan jeg også fint anbefale!

Jeg bruker alltid engangsposer. De kjøper jeg på rull hos Pals.

En vinklet spatel eller smørkniv er også viktig å ha når du skal begynne å dekorere med smørkrem.

Men smørkrem og pynting kommer i et annet innlegg.

Ha en fantastisk bakekakedag!

Cupcakehilsen fra Anne Brith

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)