søndag 24. oktober 2010

Bryllupskake

Bryllupskake er det mest spesielle man kan lage for en annen synes jeg. Bryllupsdagen er en av livets største dager og det er viktig at kaken ser bra ut.

For at man skal få en flott kake kreves det litt planlegging samtidig som den som lager den må være presis!

Jeg viser her hvordan jeg fyller kaken, stabler den og noen bilder av hvordan den pyntes ;)

Jeg fyller alltid alle 3 kakene samtidig. Hvis man ikke gjør dette har du med en gang mulighet til en feilmargin. Dvs du fyller en kake mer enn en annen noe som resulterer i at en kake blir høyere enn de andre. Da blir resultatet ikke pent!

Jeg bruker også KUN på bryllupskaker en fyllekant av Vanilla Icing. Dette gjør jeg fordi at jeg ikke skal få fyll som tyter ut på siden.

Jeg fyller ofte slike kaker med frossen skogsbærfylling og vaniljekrem og i det andre laget mousse.



Legg bæra nederst. Du trenger ikke å dynke bunnen noe særlig. Legg vaniljekremen oppå :)



Laget i 2. etg er mousse. Det aller beste vil kanskje være å ha mousse i først og vaniljekrem med bær i 2. etg dette fordi moussen er stivere og gir mer stabilitet til kaken.


Legg så toppen oppå og som dere ser er nå alle 3 kakene like høye.



Smør Vanilla icing på alle kakene.



Dekk kakene med marsipan. HUSK at nå skal du ikke spare på marsipanen. Det er bedre å ha for tykk marsipan enn for tynn for de som ikke liker marsipan lar den være igjen på fatet uansett ;)


Start med den nederste kaka. Sett inn plastikrør. Pinner på en 3. etg kake duger ikke. Men det er min mening.

Sett kake nummer 2 oppå og gjør det samme i den slik at den øverste står pent oppå.


Dette er en fase som jeg mener mange gjør store feil i. Hvis kaken nå ikke er rett og du ser skjevheter så tar du av alle kakene igjen og starter på nytt. Sørg for at alle plastrør er like høye og at kaken står stabilt.

Når man har en stablekake så begynner man med pyntingen øverst og jobber nedover.



Jeg har valgt å lage et perlemønster.


Slik ser den ut når den er ferdig. Hvordan du lager rosetten finner du her.

Sett på hjerter av royal icing og den kan serveres ;)

1 kommentar:

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)