onsdag 6. oktober 2010

Rosa blomster


Jeg er helt hekta på cookies. Det finnes så utrolig mange enkle måter å få disse helt vanlig kjeksene pyntet på. Med små grep blir en ellers kjedelig kjeks et blikkfang på bordet.

Disse er stukket ut av en rund utstikker på ca 3 cm men du kan også bruke et lite glass.

Oppskriften på deigen er:

200g smør
200g fint sukker
2 egg
400 g mel

Denne kan tilsettes smak alt etter hva du ønsker. Panduro har mange smaksaromaer og drypper du noen dråper sitronsaft eller dråper av eplearoma i kan jeg love deg at kjeksene blir populære.

Miks smør og sukker hvitt  men ikke for mye for da vil deigen sprekke for deg når du skal rulle den ut.
Ha eggene i og miks dette sammen.
Ha i melet og kna det hele til slutt sammen og legg det i en brødpose i kjøleskapet i 1 time.
Rull ut deigen på bakepapiret til den er jevnt over 3-4 mm tykk og trykk ut formene.
Deigen flyter ikke ut i ovnen så de kan plasserer tett inntil hverandre. ( 1 cm mellom)

Stekes på 180 grader i 8-10 minutter. Kjeksene skal IKKE bli brune.

Pynten er laget av royal icing.
Jeg har brukt tip 103 til blomsten og tip 2 til støvbærerene.

Ha en strålende dag!

2 kommentarer:

  1. ser flott ut det her :) sissel

    SvarSlett
  2. Hei,

    Kan du fortelle hvordan du lage rosene.
    Jeg er nybegynner og er veldig interessert i å lage disse rosene.

    Takk

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)