torsdag 14. oktober 2010

Askepott

Ingenting er mer gøy enn å lage en strålende kake til sønn eller datter. Da en god venninne som jobber som konditor spurte meg om hjelp til å lage denne kaken til hennes datter sa jeg ja med en gang.

En slik kake tar nokså lang tid og kan ikke prissettes på noen måte. Den er unik og en drøm for hver eneste jente. Ingrid som fikk kaken strålte også av glede:)

Nå skal dere få se hvordan kaken ble til:

Hver eneste prinsessekake jeg har laget har jeg laget på basis av en sjokoladekakebunn. Det blir bare ikke pent med sukkerbrød og fyll. Barna elsker sjokoladekake og smører litt glasur oppå før man legger på lokket. Jeg har brukt en form som er formet som en kjole men du trenger ikke dette. Du kan også lage en langpanne og bygge kaken oppover og skjære den i formen slik som på bildet.



Start med å kjevle ut hvit marsipan eller sukkerpasta. Og legg det rett på! Folder på skjørtet er lovlig på denne kaken;)


Skjær så til skjørtet;) Bruk en pizzakniv til dette. Du trenger ikke kjøpe så mye utstyr til å begynne med bare du har skarpe kniver;)

Klipp ut en form av bakepapir som ser slik ut og kjevle rosa marsipan.
Skjær til formen og legg denne over den hvite kjolen:

Legg lyserosa bånd mellom skøytene på kjolen. La en del være åpen fordi Askepotts hjelpere er ikke helt ferdige med den ;)


Lag planker som skal ligge på gulvet. Jeg har brukt en preger som har formen i seg men her kan man bruke en kniv;)


Lag rosa små sløyfer og sett på kjolen:


Legg små knapper rund. Det er jo ennå kaos i rommet ;)


Knappene lages lett ved å rulle ut en ball. Trykke den ned og stikke to hull i hver ;)


Kjøp en Barbie eller pynt en kakedukke ( fås kjøpt på cacas) og sett denne ned i midten av kaken.


Lag lyseblå duer av marsipan og pynt rundt:)


Lag noen ekstra blå knapper, et målbånd og en knappnålspute. Noen små mus settes ved og så ferdig ;)


Askepott er snart klar til ballet:)


Ferdig:

3 kommentarer:

  1. Du er helt ekstremt flink!!!!

    SvarSlett
  2. Clumsy: tusen takk:) Håper du titter innom her innimellom :) klem ;)

    SvarSlett
  3. Jeg blir så overveldet av å se på kunstverkene dine :-) Du er så sinnsykt flink.. En sann glede for øyet og sjelen å se på kakene dine :-)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)