torsdag 28. oktober 2010

Annas sukkerpasta


Jeg bruker som regel sukkerpasta når jeg trekker mine kaker.

Hvorfor?

Fordi jeg som oftest lager sjokoladekaker og det blir rett og slett ikke så godt å trekke en sjokoladekake med marsipan.

Sukkerpasta blir ofte også kalt fondant men konditorer kaller noe helt annet fondant så derfor er det lettere å kalle denne typen overtrekk for sukkerpasta.

Her er oppskriften:

  • 4 ss vann
  • 4 plater gelatin
  • 195 g glukose (du kan også bruke lys eller hvit sirup)
  • 30g flott matfett
  • 1000 g melis
  • 2 ss vaniljesukker eller annen smakaroma
Legg gelatinplatene i bløt i vannet i 5 minutter eller til de er bløte.
Det er lettest å klippe dem i 4 før du legger de oppi.

Varm dette på vannbad og hell glukosen eller sirupen oppi.

Til slutt tar du fettet oppi.

 Sikt melisen oppi kjøkkenmaskinen.


Miks på medium hastighet til det har blitt en tykk deig.

Ta sukkerpastaen ut og kna den litt. Del opp i stykker og rull det godt inn i plastfolie.
Legg det til oppbevaring i et kjøkkenskap eller kjøleskap.

HUSK: om du skal farge dette så gjør det med en gang. Fargen tas letter opp rett etter man er ferdige med å mikse. Sjansen er stor for at du må bruke mye mer farge om du venter med å farge dette.


Fantastisk, flott å jobbe med og kjevles lett ut. Deilig på smak.

PS. Jeg kjevler ALLTID ut sukkerpasta med hvetemel. Om det ikke er noen som har glutenallergi da ;)

Lykke til.

Vennlig hilsen Anne Brith

18 kommentarer:

  1. Takk for masse fine oppskrifter :) Jeg skal til å laage halloweenfest for mine små barn, og trenger da masse inspirasjon. Tenkte jeg skulle lage skumle muffins, orange marsipankake, sånne marsm. hekser;) og rød popkorn.. trenger vel kanskje noe mer.. Har du noe forslag? Eller er det noen sider som du kan anbefale:)? Ja, og jeg er vandt med å bruke mmf,men tenkte jeg skulle prøve meg på flytendes fondant..hvor får jeg så kjøpt den svenske sirupen(?) ? Skal den varmes noe opp den dagen amn skal bruke den? Så den oppskriften du hadde lagt ut, men på bildet så ser den så fast ut? tenkte kannskje den skulle være helt flytendes?

    Ups, ble en del spørsmål dette;) takker for svar;)

    SvarSlett
  2. Denne skal prøves Anne Brith :-) Har jo glukose i lange baner jeg nå ;-)
    Enig med deg at marsipan ikke er så godt på sjokoladekake så det blir spennende å prøve sukkerpasta. Er jo viktig at det smaker godt også :-)

    SvarSlett
  3. Har tilpasset oppskriften så sjekk det opp dere.

    Gro: utrolig koselig å treffe deg håper vi sees snart igjen :)

    Klem

    SvarSlett
  4. Hei kan jeg spør hvor mye tar du for en bursdags kake, for ei jente på 6 år :):):):)

    SvarSlett
  5. Hei igjen jeg glemte å si at jeg trenger kaken om 2 uker til 40 personer og helst ikke skjolade kake. og lille jenta mi heter Emilie:):):) vi ønsker oss en flott spesial kake noe som ingen andre hadde for:)))))))))))
    Mvh Shiva

    SvarSlett
  6. Kan ikke du svare:):):):):)
    Shiva:):):):)

    SvarSlett
  7. Hei Perlesukker:)

    Denne oppskriften var veldig bra. Jeg lagde den med lys(gul/vanlig sirup)og tenkte ..å shit...den blir gul, men så tilsatte jeg noen dråper med hvit icing color...og vips kritt hvit masse.

    Men så lagde jeg også en uten hvit icing(fargevæske) og den ble ikke gul..he he, bare elte den godt så er den nesten helt hvit.

    Denne ble veldig smidig, god på smak og lett å kjevle. Kna den godt før du kjevler den:)

    Dette er min favoritt oppskrift nå...

    SvarSlett
  8. En kjempefin blogg, faktisk den eneste jeg gidder å følge. Jeg trodde ikke jeg var spsesielt interessert i baking, men er det nå. Jeg gleder meg til å begynne selv:-) Men hvor lenge holder sukkerpasta seg etter at de er laget? Er det noe som er kjekt å ha liggende, eller bør man ikke lage det før man skal bruke det?

    SvarSlett
  9. Hvilket matfett er det du mener ?

    SvarSlett
  10. Hei Anonym: det er flott matfett som skal brukes :)

    SvarSlett
  11. Hei!
    Jeg er HELT nybegynner, men blir jo veldig inspirert her. Så mitt første spørsmål er, hvor kjøper man glukose???

    Holder det med å mixe det med en mixmaster eller må jeg kjøpe meg en kjøkkenmaskin??

    SvarSlett
  12. Glukose kan kjøpes på bakeshop.no :)

    Lykke til med bakingen :)

    Miksmaster burde gå helt fint men en kjøkkenmaskin er jo mye bedre da så du burde kanskje vurdere om du baker nok til å kjøpe en slik :)

    SvarSlett
  13. dette skal jeg prøve, liker nemlig ikke marsipan:) Kan jeg bruke dilfiafett i stedet for flott matfett?

    SvarSlett
  14. Hei!
    Hvordan lager du roser med sukkerpasta?:)

    SvarSlett
  15. Er denne lettere å jobbe med enn marsmellows-fondant? :)

    For det fikk jeg ikke bra til.. Ble skrukkete/tørt i kantene, vanskelig å kjevle ut og uansett hvor mye melis jeg hadde i mens jeg holdt på ble den vanvittig klissete når jeg kjevlet :P

    SvarSlett
  16. Hvilken farge bruker du når du farger sukkerpasta? Jeg har icing farger i skapet,kan det brukes?? Jeg trenger et hurtig svar.....skal snart i gang med kake til sønnen min sin 1 års dag :))

    SvarSlett
  17. Hei og fin oppskrift.
    Har et spørsmål: Hvilket type matfett anbefaller du?

    SvarSlett
  18. Hei.
    Takk for hjelpen men jeg får dette ikke til...
    Jeg fulgte denne oppskriften så godt jeg kunne. Tror ikke jeg hadde noen avvik i det hele tatt. Men resultatet ble helt ubrukelig: Når jeg dagen etterpå skulle kjevle ut "deigen" var dette bare en hard klump som på ingen måte gikk an å bruke til noen ting som helst. Den smuldret opp når jeg begynte å bruke litt krefter på den, og så bare klistret den seg til kjevlet sånn at jeg forsto at her var det bare å trekke seg og innse forlis.

    Total fiasko.

    Skulle gjerne visst hva som gikk galt! Men oppskriften ble altså fulgt.

    Er det noe du umiddelbart ser at jeg kan ha gjort feil? Stemmer oppskriften forresten?

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)